Syyskuun
puolen välin tienoilla pääsin osallistumaan pj-päiville Haikon kartanolle
Porvooseen. Pj-päivät ovat siitä mielenkiintoinen tapahtuma, että se kerää niin
kaikki kylteri- kuin ekonomijärjestöjen puheenjohtajat höystettynä muutamilla
työntekijöillä ekonomiliitostamme. Reissu kesti koko viikonlopun sisältäen
kokouksia, kokouksia, kokouksia sekä erinäistä mukavaa iltaohjelmaa. Pöydällä
olevat aiheet liittyivät vahvasti tulevaan vuoteen niin budjetteineen kuin
suuntaviivoineenkin. Keskustelussa oli vahvasti myös ekonomiliitossamme vuoden
alusta starttaava brändimuutos.
Perjantain
kokouksen avasi AKAVA:n puheenjohtaja Sture Fjäder, joka toi terveiset
keskusjärjestöstämme. Lyhyt katsaus toi esille niin AKAVA:n linjaukset
eläkeuudistuksesta kuin yhteistyön eri liittojen välillä. Suuntaviivat oli oleellisessa osassa
viikonlopun esityslistalla. Lauantaina aiheeseen paneuduttiinkin
workshopeittain, jossa käsiteltiin työelämän, koulutuspolitiikan ja
yrittäjyyden suuntaviivat. Workshoppeja kierrettiin kolmessa eri ryhmässä,
jotka koostuivat niin ekonomeista, kyltereistä kuin sefen työntekijöistä.
Mielestäni keskustelu oli erittäin antoisaa ja opiskelijoilta löytyi paljon
sanottavaa juuri siitä meille oleellisesta näkökulmasta, eli kylterien
kannalta.
Ensi
vuonna Suomen Ekonomiliitto – Finlands Ekonomförbund, eli meidän kesken
tunnettu SEFE täyttää 80 vuotta ja juhlavuosi potkaistaan käyntiin
lanseeraamalla uusi brändi liitollemme. Liiton nimi tulee olemaan jatkossa
Suomen Ekonomit – Finlands Ekonomer ja koko SEFE lyhenne tulee poistumaan.
Lähtökohtaisesti KPV (eli kylteripuheenjohtajienverkosto) on ollut
myötämielinen muutosta kohtaan, mutta keväällä yritimme lausua SEFE –lyhenteen
säilyttämisestä. Mielestämme se on toimiva lyhenne, jonka kyllit ovat loistavasti
jalkauttaneet kyltereiden keskuudessa. Ehdotuksemme lyhenteen säilyttämisestä
ei onnistunut ja lyhenne tulee poistumaan. Katsotaan miten tämä asia etenee
vuoden mittaan J
Brändimuutoksen graafisen materiaalin toteuttaa tunnettu mainostoimisto
dynamo&Son, joka kyllä vaikutti asianosaavalta briiffinsä perusteella.
Brändi tulee pohjautumaan kolmeen tavoitteeseen, jotka ovat vetovoima, arvostus
ja tunnettuus.
Toki
viikonloppu ei ollut pelkkää kokoustamista. Lauantain kokousten jälkeen oli
vuorossa ”herrasmiesten pihapelit”. Tietysti sinne oli päästävä ja joukkueeseeni
valjastuikin pari muuta kylteri-pj:tä, oma opiskelija-asiamiehemme sekä sefe:n
hallituslainen. Meille kävi niin loistava tuuri, että Team Jallu vei potin kotiin ja voitti koko
leikkimielisen kisan. Voittoa lähdettiin koko porukan kanssa juhlimaan (tai
ainakin me juhlimme) saunoille, jossa saunottiin, syötiin (taas kerran, sefen
tapahtumissa ei ikinä lopu ruoka kesken tai tule nälkä) ja nautittiin
ulkoporeammeesta porukalla. Molemmat illat päättyivät herkulliseen illalliseen
kartanolla. Perjantaina keskiössä oli pelkkä syönti, mutta lauantaina ohjelmapuolesta
vastasi taikuri sekä duo. Lauantaina iltaa jatkettiin perjantaiseen tapaan
klubilla, mutta perjantaista poiketen kuitenkin melko paljon myöhempään.
Lopulta hotellin väki pyysi meitä poistumaan, koska heidän piti alkaa kattamaan
aamupalaa.
Viikonloppu
oli kerrassaan loistava. Pidän henkilökohaitsesti näistä tapahtumista, jossa
asiapuoli on kohdallaan, mutta kuitenkin niitä käsitellään hyvässä hengessä.
Enkä toki laita pahakseni iltaohjelmasta. Oli (taas kerran) erittäin
palkitsevaa ja antoisaa päästä käymään pitkiäkin keskusteluita jo
valmistuneiden KTM:n kanssa. Heidän kanssa keskustelu nimittäin avartaa ja
laajentaa omaa näkökulmaa erittäin paljon. Näihin asioihin kuitenkin palaan
alkuviikosta, kun käyntiin pyörähtää hallituspestien esittelyt.
/Roosa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti