lauantai 18. lokakuuta 2014

Suomen Ekonomit - Finlands Ekonomer

Syyskuun puolen välin tienoilla pääsin osallistumaan pj-päiville Haikon kartanolle Porvooseen. Pj-päivät ovat siitä mielenkiintoinen tapahtuma, että se kerää niin kaikki kylteri- kuin ekonomijärjestöjen puheenjohtajat höystettynä muutamilla työntekijöillä ekonomiliitostamme. Reissu kesti koko viikonlopun sisältäen kokouksia, kokouksia, kokouksia sekä erinäistä mukavaa iltaohjelmaa. Pöydällä olevat aiheet liittyivät vahvasti tulevaan vuoteen niin budjetteineen kuin suuntaviivoineenkin. Keskustelussa oli vahvasti myös ekonomiliitossamme vuoden alusta starttaava brändimuutos.

Perjantain kokouksen avasi AKAVA:n puheenjohtaja Sture Fjäder, joka toi terveiset keskusjärjestöstämme. Lyhyt katsaus toi esille niin AKAVA:n linjaukset eläkeuudistuksesta kuin yhteistyön eri liittojen välillä.  Suuntaviivat oli oleellisessa osassa viikonlopun esityslistalla. Lauantaina aiheeseen paneuduttiinkin workshopeittain, jossa käsiteltiin työelämän, koulutuspolitiikan ja yrittäjyyden suuntaviivat. Workshoppeja kierrettiin kolmessa eri ryhmässä, jotka koostuivat niin ekonomeista, kyltereistä kuin sefen työntekijöistä. Mielestäni keskustelu oli erittäin antoisaa ja opiskelijoilta löytyi paljon sanottavaa juuri siitä meille oleellisesta näkökulmasta, eli kylterien kannalta.

Ensi vuonna Suomen Ekonomiliitto – Finlands Ekonomförbund, eli meidän kesken tunnettu SEFE täyttää 80 vuotta ja juhlavuosi potkaistaan käyntiin lanseeraamalla uusi brändi liitollemme. Liiton nimi tulee olemaan jatkossa Suomen Ekonomit – Finlands Ekonomer ja koko SEFE lyhenne tulee poistumaan. Lähtökohtaisesti KPV (eli kylteripuheenjohtajienverkosto) on ollut myötämielinen muutosta kohtaan, mutta keväällä yritimme lausua SEFE –lyhenteen säilyttämisestä. Mielestämme se on toimiva lyhenne, jonka kyllit ovat loistavasti jalkauttaneet kyltereiden keskuudessa. Ehdotuksemme lyhenteen säilyttämisestä ei onnistunut ja lyhenne tulee poistumaan. Katsotaan miten tämä asia etenee vuoden mittaan J Brändimuutoksen graafisen materiaalin toteuttaa tunnettu mainostoimisto dynamo&Son, joka kyllä vaikutti asianosaavalta briiffinsä perusteella. Brändi tulee pohjautumaan kolmeen tavoitteeseen, jotka ovat vetovoima, arvostus ja tunnettuus.

Toki viikonloppu ei ollut pelkkää kokoustamista. Lauantain kokousten jälkeen oli vuorossa ”herrasmiesten pihapelit”. Tietysti sinne oli päästävä ja joukkueeseeni valjastuikin pari muuta kylteri-pj:tä, oma opiskelija-asiamiehemme sekä sefe:n hallituslainen. Meille kävi niin loistava tuuri, että  Team Jallu vei potin kotiin ja voitti koko leikkimielisen kisan. Voittoa lähdettiin koko porukan kanssa juhlimaan (tai ainakin me juhlimme) saunoille, jossa saunottiin, syötiin (taas kerran, sefen tapahtumissa ei ikinä lopu ruoka kesken tai tule nälkä) ja nautittiin ulkoporeammeesta porukalla. Molemmat illat päättyivät herkulliseen illalliseen kartanolla. Perjantaina keskiössä oli pelkkä syönti, mutta lauantaina ohjelmapuolesta vastasi taikuri sekä duo. Lauantaina iltaa jatkettiin perjantaiseen tapaan klubilla, mutta perjantaista poiketen kuitenkin melko paljon myöhempään. Lopulta hotellin väki pyysi meitä poistumaan, koska heidän piti alkaa kattamaan aamupalaa.

Viikonloppu oli kerrassaan loistava. Pidän henkilökohaitsesti näistä tapahtumista, jossa asiapuoli on kohdallaan, mutta kuitenkin niitä käsitellään hyvässä hengessä. Enkä toki laita pahakseni iltaohjelmasta. Oli (taas kerran) erittäin palkitsevaa ja antoisaa päästä käymään pitkiäkin keskusteluita jo valmistuneiden KTM:n kanssa. Heidän kanssa keskustelu nimittäin avartaa ja laajentaa omaa näkökulmaa erittäin paljon. Näihin asioihin kuitenkin palaan alkuviikosta, kun käyntiin pyörähtää hallituspestien esittelyt. 

/Roosa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti