#vanhaa
Ensimmäiseksi lienee syytä esittäytyä kaikille tutuille ja
myös tuntemattomille uuden hallituspestin suojista. Näppäimistön takaa löytyy
tällä kertaa tulevan puolivuotisen uusi markkinointi- ja viestintävastaava
Jarkko, jonka osa muistanee PorKyn viime vuoden yrityssuhdekaverina. Ai että
miksi ja mitä varten täällä taas? No tietysti siitä syystä, että tällaisesta
ainutlaatuisesta tilaisuudesta kieltäytyminen olisi suorastaan tyhmää. Kevään
kiireet on selvitetty, oma kandi kansitettu ja nautittu puoli vuotta PorKyn
mahtavasta yhteishengestä ”tiskin toiselta puolen”, joten nyt on aika maksaa
kaikki kevään mahtavat kokemukset takaisin ainejärjestöllemme ottamalla
vastuuta PorKyn markkinoinnista ja viestinnästä.
Nakkikone, orjatyö, halpatyövoima, paskaduuni, hallitusnakki
jne jne. Nimityksiä hallituksessa työskentelylle lienee enemmän kuin siitä
puhuvia ja itse asiassa jokaisen hallituksen ulkopuolelta toimintaa
tarkastelevan mielikuva tuntuu olevan enemmän tai vähemmän negatiivinen.
Negatiivisen asenteen vaikutukset saattavat tosin olla suuremmat kuin
yksittäinen kylteri ajattelee. Vaikka hallitustoiminta ja yhteisten asioiden
parissa toimiminen ei itseään kiinnostaisi, saattaa siitä negatiiviseen sävyyn
puhuminen nostaa aktiivisten ja ennen kaikkea aikaansaavien ihmisten rimaa
ottaa osaa yhteisen hyvän rakentamiseen, mikä on pois myös itseltäsi. Tulevien
sitsien tai vuosijuhlien järjestäjä saattaa istua juuri sinua vastapäätä
Sofiassa, vaikka hän ei olisi siitä sinulle ikinä maininnutkaan. Vasemmalla
puolella istuva ystäväsi voi olla taas kiinnostunut yhteisestä
koulutuspolitiikasta, jolla on vaikutus myös sinun opintoihisi.
Ennen uuden markkinointi- ja viestintävastaavan valintaa
minulla oli etulyöntiasema muihin nähden sillä tiesin tulevan syksyn
hallituspestin olevan viime vuoden kokemuksella mahtava tilaisuus sille, joka
tehtävään tultaisiin valitsemaan. Tällaisten asioiden kautta toivon, että myös
jatkossa PorKyn asioita saadaan viemään eteenpäin juuri sellaisia henkilöitä,
joilla on kiinnostusta vaikuttaa asioihin ja saada aikaan muutosta notkeassa ja
ketterässä yksikössämme Porissa.
#uutta
Markkinointi- ja viestintävastaavan rooli hallituksessa
tuntuu vieläkin suurelta kokonaisuudelta, jonka paloihin pilkkominen kannattanee
aloittaa sen jakamisesta ulkoisiin ja sisäisiin sidosryhmiin. Mitä me
PorKyläiset haluamme olla tulevien työnantajiemme ja yhteistyökumppaneidemme
silmissä? Millä tavoin PorKyn jäsenet saavat tietoa PorKyssä tapahtuvista
asioista? Millainen on PorKyn brändi?
Edellä mainitut kysymykset ovat, jokainen vähintäänkin
esseevastauksen ellei tutkielman arvoisia kysymyksiä, joten en pureudu niihin
tässä blogissa sen enempää, mutta uuden pestini puolesta aion löytää niihin
jokaiseen vastauksen.
Konkreettisena tavoitteenani on syksyn aikana luoda Poriin
meidän PorKyläisten kesken aidosti toimiva Twitter-verkosto, jonka avulla
pystymme vaihtamaan tietoa ja kokemuksia keskenämme, mutta jakamaan sitä myös
muille kiinnostuneille opiskelijaveljillemme ympäri Suomea.
Luin taannoin Helsingin yliopiston viestinnän opiskelijan
Riku Mattilan kirjoituksen hashtagin anatomiasta, jossa käsiteltiin hienosti
Twitterin ainutlaatuisuutta sosiaalisena mediana ja hashtagien
mahdollisuuksista.
Risuaita eli hashtag
(kavereiden kesken häsä) on tunniste,
jonka avulla satunnainenkin Twitterin selailija voi syventyä haluamaansa
aihealueeseen tai tapahtumaan ilman sen suurempaa vaivannäköä. Hashtagin ideana
on sitoa mahdollisimman paljon samasta asiasta kiinnostuneita ihmisiä yhteen ja
tarjota heille sosiaalinen akvaario ajatusten vaihtoon.
Hashtag ei sido mihinkään, eikä sen kaveri tarvitse olla.
Esimerkiksi tietyn tapahtuman ympärille voi syntyä oma #hashtag, jonka
ympärillä keskustelua käydään. Kyltereille tutuimpana sovelluksena on varmasti kylteripäivien
viestiseinä, jonne poimittiin ihmisten ajatuksia ja kommentteja, jotka oli
jaettu twitterissa hashtagillä #kypä.
Hashtageja syntyy koko ajan ja niitä voi luoda kuka tahansa.
Esimerkiksi kun Helsingin Ylioppilaslehden toimittajat kakkasivat bussissa
housuunsa, syntyi viikkoja vellonut #kakkagate. Porissa suosittuja hashtageja
ovat olleet mm. vaali-illan #porky2013, Yrjönkadun Appron #appro, vuosijuhlien
#vujut13 sekä tietysti #herrala, joiden ympärillä on käyty keskustelua
tapahtuman osallistujien ja myös muiden sivusta seuranneiden kesken. Rajoja
hashtagien luomiseen ei ole #kunhan #ei #tee #näin. Hyvä hashtag on osuva ja
kuvaa tapahtumaa tai ajatusta yksilöllisesti, mutta napakasti.
Voit seurata edesottamuksiamme Twitterissä ja liittyä itse
mukaan joukkoomme TÄSTÄ
Lue Mattilan alkuperäinen
blogikirjoitus osoitteessa http://www.vapamedia.fi/blogi/hashtagin-anatomia/
Porin Kylterit twitterissä @PorinKylterit ja PorKyä koskevat
twiitit löydät hashtagilla #porky.